Lievä kognitiivinen heikentyminen eli muistioireet edeltävät usein Alzheimerin tai muun muistisairauden puhkeamista. Parhaana menetelmänä ehkäistä muistioireiden kehittymistä on pidetty muistiharjoittelua. Ensimmäistä kertaa tutkittiin onko satoja vuosia harrastetussa joogassa (Kirtan Kriya) aineksia parempaan. Los Angelesin yliopiston (UCLA) tutkimus osoittaa, että kolmen kuukauden jooga- ja meditaatiokurssi auttoi vähentämään sekä kognitiivisia että emotionaalisia ongelmia. Muistin kehittymistä mitatessa jooga vastaa muistiharjoittelua mutta lisäksi se auttoi myös mielialaan, ahdistukseen ja sopeutumiseen. Tämä on merkittävää, sillä kognitiivisten kykyjen heikentyminen on henkisesti raskasta.

The team found that a three-month course of yoga and meditation practice helped minimize the cognitive and emotional problems that often precede Alzheimer’s disease and other forms of dementia — and that it was even more effective than the memory enhancement exercises that have been considered the gold standard for managing mild cognitive impairment.

Tämä jooga ei edellytä yliliikkuvia niveliä tai syvien lihasten maksimaalista hallintaa, vaan perustuu monotoniseen mantraan, pieniin käsiliikkeisiin jne. Katso Youtubesta Kirtan Kriya -ohje, jos jaat professori Helen Lavretskyn ajatuksen:
“If you or your relatives are trying to improve your memory or offset the risk for developing memory loss or dementia, a regular practice of yoga and meditation could be a simple, safe and low-cost solution to improving your brain fitness,” Lavretsky said.