Ajankohtaista sosiaalihuollon tiedonhallinnassa

2006, 2018

Nykytilan kartoituksen työkalu ja sen täyttöohje päivitetty 20.6.2018

20.6.2018 päivitetyt nykytilan kartoituksen työkalu (versio 2.1) ja sen täyttöohje (v 2.1) korvaavat aikaisemmat, 23.3.2018 julkaistut versiot. Nykytilan kartoituksen työkalun käyttöä tuetaan kyselytunneilla myös syksyllä 2018. Seuraavat kyselytunnit järjestetään maanantaina 27.8. kello 14 – 15 ja tiistaina 25.9.2018 kello 10 – 11.

Ilmoittaudu kyselytunnille tästä linkistä (Ilmoittautumislomake avautuu uuteen välilehteen.)

Lisää aiheista Kansa-koulu II -hankkeen sivuilla:
Nykytilan kartoituksen työkalu ja sen täyttöohje
Nykytilan kartoituksen työkalun kyselytunnit

2303, 2018

Nykytilan kartoituksen työkalu ja sen täyttöohje päivitetty 23.3.2018

23.3.2018 päivitetyt nykytilan kartoituksen työkalu (versio 2.0) ja sen täyttöohje (v 2.0) korvaavat aikaisemmat, vuonna 2017 julkaistut versiot. Nykytilan kartoituksen työkalun käyttöä tuetaan kyselytunneilla myös keväällä 2018. Seuraavat kyselytunnit järjestetään 6.4., 2.5. ja 6.6.

Lisää aiheista Kansa-koulu-hankkeen sivuilla:
Nykytilan kartoituksen työkalu ja sen täyttöohje
Nykytilan kartoituksen työkalun kyselytunnit

1201, 2018

Asiakasasiakirjojen konteksti. Opas sosiaalihuollon asiakirjojen kontekstinkuvailuun Kanta-palveluissa. Versio 1.0 julkaistu 12.1.2018

THL on julkaissut uuden sosiaalihuollon tiedonhallinnan oppaan: ’Asiakasasiakirjojen konteksti. Opas sosiaalihuollon asiakirjojen kontekstinkuvailuun Kanta-palveluissa. Versio 1.0’. Oppaassa selvitetään asiakasasiakirjan liittämistä asiaan, palvelutehtävään, palveluprosessiin ja sosiaalipalveluun. Opasta voi hyödyntää esimerkiksi sosiaalihuollon asiakastyön kirjaamisessa, sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymiseen valmistautumisessa ja asiakastietojärjestelmien määrittelyssä.

Linkit:
Palvelutuotannon toiminnalliset määrittelyt (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Asiakasasiakirjojen konteksti. Opas sosiaalihuollon asiakirjojen kontekstinkuvailuun Kanta-palveluissa. Versio 1.0 (pdf-tiedosto, avautuu uuteen välilehteen)

1201, 2018

Sosiaalihuollon asiakasasiakirjarakenteet ja tietokomponentit päivitetty 1/2018

THL on päivittänyt sosiaalihuollon asiakasasiakirjarakenteet ja tietokomponentit. THL on myös julkaissut uusia asiakasasiakirjarakenteita turvakotipalvelulle. Lisäksi Sosiaalihuollon palvelutehtäville yhteisiin asiakirjoihin on lisätty uudet asiakirjat: ennakollinen lastensuojeluilmoitus, ennakollisen lastensuojeluilmoituksen arvio, vakavan parisuhdeväkivallan riskiarvio ja turvasuunnitelma. Uudet ja päivitetyt asiakasasiakirjarakenteet ja tietokomponentit on julkaistu 12.1.2018.

Linkit:
Asiakasasiakirjarakenteet (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Tietokomponentit (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)

401, 2018

Luokitus Sosiaalihuolto – Asiakasasiakirjatyyppi päivitetty joulukuussa 2017

Uusi versio luokituksesta Sosiaalihuolto – Asiakasasiakirjatyyppi on julkaistu Koodistopalvelussa 18.12.2017.

Luokituksen uudessa versiossa tarkennetut asiakasasiakirjatyypit (”asiakasasiakirjojen nimet”) on ryhmitelty käyttötarkoituksen perusteella. Esimerkiksi päätöksiä on listattu luokitukseen yli 50, suunnitelmia 25, hakemuksia 15 ja arvioita 14 kappaletta.
Luokituksessa on mukana myös uusia asiakasasiakirjatyyppejä: ’Asiakaskertomusmerkintä’ ja ’Muu asiakirja’.

Linkit:
Koodistopalvelutiedote 57 / 2017: Uusi versio luokituksesta Asiakasasiakirjatyyppi on julkaistu (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalihuolto – Asiakasasiakirjatyyppi –luokitus (Kansallisen koodistopalvelun sivu, avautuu uuteen välilehteen)

2912, 2017

THL:n sosiaalihuollon tiedonhallinnan sivuja päivitetty 27. ja 29.12.2017

Useita sosiaalihuollon tiedonhallinnan sivuja on päivitetty 27. ja 29.12.2017. Lisäksi sosiaalialan tiedonhallinnan sanaston versio 4.0 on julkaistu 22.12.2017.

Linkkejä päivitetyille sivuille:

Palvelutuotannon toiminnalliset määrittelyt (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalihuollon palvelutehtävät ja sosiaalipalvelut (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalihuollon asian- ja asiakkuudenhallinta (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Käyttöoikeudet asiakastietoihin (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Tietojärjestelmien määrittelyt (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Olennaiset toiminnalliset ja tietoturvavaatimukset (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Käsitemalli ja sanastot (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto. Palveluihin, palveluprosesseihin ja asiakastietoihin liittyviä käsitteitä, versio 4.0 (pdf-tiedosto, avautuu uuteen välilehteen)